Šta je Content Marketing i Čemu Služi?

Šta je Content Marketing teško da se može objasniti u jednog rečenici. On predstavlja korišćenje sadržaja u svrhe promocije svog biznisa. Digitalni Marketing je komunikacioni kanal između biznisa i njegove ciljne grupe na Internetu. Jedan od najboljih načina za komunikaciju sa ciljnom grupom je putem Content Marketinga.

Content, odnosno sadržaj, odnosi se na sve što kreiramo za potrebe naše publike. To podrazumeva sav video, foto i tekstualni materijal koji plasiramo svojoj ciljnoj grupi. Dakle, možemo zaključiti da Content Marketing predstavlja planiranje, stvaranje i distribuciju sadržaja precizno određenoj ciljnoj grupi.

šta je content marketing i zašto je bitan za vaš biznis, zašto se kaže sadržaj je kralj

Verovatno nije prvi put da čujete izreku “sadržaj je kralj”. Bez kvalitetnog sadržaja i pametno odrađene optimizacije za pretraživače, nema ni uspešnog projekta. Dobro, barem ne na Internet nebu. Međutim, nakon prisilne digitalizacije, koja se dogodila tokom pandemije, svima je bilo jasno da tradicionalni biznisi teško funkcionišu bez podrške Interneta.

Studije kažu da se velika većina marketara služi ovom tehnikom. Bilo da pričamo od Mercedesu, Microsoftu ili lokalnom butiku, svima je Content Marketing krucijalni deo marketinške strategije. Od globalnih korporacija, preko malih biznisa, od različitih nivoa upravljačkih struktura, pa sve do prodavnica kojima upravlja jedna osoba. Svima je koristan taj čuveni Content Marketing.

Detaljan Vodič za Content Marketing

Content Marketing se ne koristi samo u online svetu, ali njegova primena na Internetu je premašila sva očekivanja. Online kupovina preti da nadjača kupovinu po prodavnicama. Svi trendovi iz Amerike stižu i na naše prostore, te stoga zapadnjačka statistika može dosta da nam kaže o budućnosti koja nas čeka.

Dakle, kad kažemo Content Marketing, uglavnom mislimo na njegovu primenu u digitalnom svetu. Kupci više ne koriste Internet da bi se samo informisali o proizvodima ili uslugama, već se okreću online kupovini. Korišćenjem content marketinga u svoju korist, možete znatno pojačati prodaju i vidljivost, izgraditi autoritet brenda i poverenje kod kupaca.

Šta je Content Marketing?

Postoji neverovatan broj definicija ovog pojma, koji se može objasniti na različite načine. Međutim, sve se svodi na to da je Content Marketing alat za edukaciju ciljne grupe o proizvodu ili usluzi koju prodajete. U to spadaju svi blog postovi, članci, elektronske knjige, video klipovi, grafikoni, infografici, prezentacije, newsletteri, izveštaji i slično.

Definicija Content Marketinga je zapravo veoma jednostavna. On predstavlja proces objavljivanja tekstualnog i video materijala, sa ciljem da privuče više kupaca proizvoda ili korisnika usluge. Cilj ove vrste marketnga jeste povećanje vidljivosti brenda, kroz vršenje edukacije, da bi se povećala prodaja. Ovo je primenljivo na gotovo svaku vrstu biznisa, bilo da je reč o proizvodu ili usluzi.

kreiranje sadržaja za sajt, content marketing i blog postovi

Iako deluje jednostavno, nije. Objavljivanje bilo kakvog komada sadržaja i nadanje da će to neko pronaći i pročitati je besmisleno. To naravno nije bilo tako pre deset godina. Sad, kad je gotovo sve na Internetu već napisano i objašnjeno, nije lako postići vidljivost. Konkurencija je ogromna i velike firme zauzimaju prvu stranicu pretraživača. Zbog toga je bitno kreirati sadržaj vrhunskog kvaliteta, da bi se odvojili od konkurencije.

Ukoliko pametno stvarate kvalitetan sadržaj i optimizujete ga za pretraživače, publika će uspeti da do njega dođe. Samim tim doći će i do porasta svesti o brendu, sticanja poverenja kupaca ili korisnika usluga, a zatim i do povećane prodaje. Nadamo se da je sad jasnije šta je content marketing, a evo zašto je on baš toliko bitan i popularan.

Šta je Content Marketing i čemu služi?

  • Biznisi koji redovno vode blog dobijaju 67% više potencijalnih klijenata, od onih koji to ne rade.
  • Edukacijom potencijalnih klijenata povećavate šanse da ih konvertujete u kupce, odnosno korisnike usluga.
  • 47% kupaca pregleda 3 do 5 recenzija, slika ili video klipova pre nego što se odluči za kupovinu.
  • Redovnom komunikacijom sa ciljnom grupom se produbljuje odnos, a to rezultira lojalnošću.
  • Firme koje koriste sadržaj u svoju koristi ostvaruju 30% veći rast u odnosu na one druge.
  • Content Marketing služi da prikažete kako proizvod ili usluga koju nudite rešava nečiji problem.
  • Čak 72% marketinških stručnjaka se slaže da ova vrsta marketinga povećava angažovanje kupaca i samu prodaju.
  • Content Marketing dozvoljava da stvorite zajednicu oko svog brenda ili usluge.

Kako početi?

Content marketing vrlo verovatno ne možete da radite sami. Na samom početku i na nekom amaterskom nivou možda, ali ukoliko želite kvalitet, morate da angažujete profesionalca. Međutim, vi kao vlasnik biznisa ostajete ključna osoba u kreiranju Content Marketinga. Vi ste ipak ta osoba koja najbolje poznaje svoju ciljnu grupu, zna koja pitanja kupci ili korisnici najčešće postavljaju i samim tim šta žele da znaju.

kako početi sa content marketingom

Verovatno ste na naš sajt došli putem Google pretrage. Naš sajt zauzima prvo mesto za par desetina ključnih reči, što nas stavlja u znatno bolju poziciju od konkurencije. Ipak, to nije palo sa neba. Mi se bavimo Content Marketingom za sopstvene potrebe već skoro šest godina. Agencija je poslovala pet godina bez preteranog prisustva na digitalnom nebu, a ona je osnivač osmislio Content Plan i krenuli smo u relizaciju. Svaki početak je težak, ali ovo je jedini siguran put da se odvojite od konkurencije i povećate prodaju na duge staze.

Content Marketing jeste kompleksan, ali ukoliko imate nekoga da Vas dobro usmerava možete napraviti veliki uspeh, sa relativno malim ulaganjem. Evo koje korake treba da ispratite za uspešan početak bavljenja ovom vrstom marketinga.

Za početak:

  • Odredite svoju ciljnu grupu. Morate znati kojoj se publici obraćate. Kako bi ste kreirali sadržaj za određenu grupu ljudi, morate znati izazove sa kojim se suočavaju, šta vole, a šta ne. Kada odredite grupe kojima želite da se obraćate, napišite njihove odlike. Ne morate nužno imati jednu ili dve ciljne grupe, već i na desetine njih. To sve zavisi od prirode posla kojom se bavite.
  • Odaberite odgovarajuće formate. Za personalne trenere će najatraktivniji format verovatno biti video, dok će se pisci više osloniti na blogove i elektronske knjige. Međutim, ne smete se držati samo jednog formata. Ukoliko ste dominantno aktivni, recimo na YouTube-u, ne smete zapostaviti i druge društvene mreže i formate koji su tamo zastupljeni.
  • Zaposlite pomoćnika. Ukoliko je angažovanje agencije za Vas trenutno preveliki korak, možete angažovati pomoćnika. Ta osoba ne mora da prima platu kod Vas, već može biti zadužena za rad po projektu. Takav tip angažmana se naziva frilensing (freelancing). Na platformama kao što su UpWork i Fiverr možete naći pomoćnika za malo novca, koji je čak i sa naših prostora. Profesionalna pomoć će Vam sigurno olakšati, ali i dati potvrdu da se krećete u pravom smeru.
  • Dobro razmislite o distribuciji sadržaja. Da li ćete kratke članke postavljati na blog ili je tome ipak mesto na društvenim mrežama? Da li na Instagram treba postavljati ikonografike? Prilagodite sadržaj platformi na koju planirate da ga distribuirate.
  • Napravite raspored kog možete da se pridržavate. Vrlo je lako preceniti sebe u digitalnom marketingu i napraviti plan koji je preterano ambiciozan. Kada ste već dobro odredili ciljnu grupu, format i napravili plan za distribuciju sadržaja, budite realni. Dobro sagledajte količinu slobodnog vremena, resurse i budžet kojim raspolažete. Dobar test je da isplanirate jednu sedmicu i izračunate koliko vremena Vam je to planiranje oduzelo.
  • Pratite kako prolazi sadržaj koji delite. Čitak sadržaj, lepe fotografije i zanimljiv video će uvek imati dobar prolaz kod publike. Kad zaključite u kom smeru treba idete, ne menjajte kurs. Ustanovite ton kojim se obraćate svojoj publici i držite ga se.

Da li treba koristiti više različitih tipova Content Marketinga?

Korišćenje više različitiih tipova Content Marketinga u svojoj strategiji nije obavezno, ali definitivno može doprineti da brojevi brže rastu. Internet je dinamično okruženje i konstantno gledanje u jednu istu vrstu sadržaja može postati monotono. Što je veća diferencijacija sadržaja koji plasirate, to bolje za Vaš biznis.

različite vrste content marketinga

Na ovaj način možete testirati kako publika reaguje na koju vrstu formata. Samo je važno da se prdržavate već utvrđenog tona komunikacije, na koji je Vaša ciljna grupa već navikla. Ovo je siguran put da oni koji konzumiraju sadržaj nikad ne pomisle da ste dosadni ili da prestanu da Vas prate.

Korišćenjem različitih kanala i tipova marketinga, biznis će sigurno privući više pažnje, nego da je samo pisan blog na sajtu. Svaka platforma privlači različitu vrstu publike, a u svakoj od njih ima članova ciljne grupe kojima želite da prenesete poruku. Zbog toga je važno da ste inovativni, prisutni i aktivni gde god je to potrebno.

10 Tipova Content Marketinga

Sad kad smo deginitivno razjasnili šta je Content Marketing i zajedno zaključili koliko je bitan, vreme je da se pozabavimo njegovim tipovima. Navodimo samo 10 tipova koje mi smatramo najzanimljivijim, i koji su prilagođeni našim prostorima.

  1. Blog postovi;
  2. Infografici;
  3. Video klipovi;
  4. eBook-ovi (elektronske knjige);
  5. Studije slučaja;
  6. Liste;
  7. Recenzije i utisci;
  8. Influenser marketing;
  9. Vodiči i kako-da tip postova;
  10. Šale.

Hajde da zajedno prođemo kroz svih 10 tipova i naučimo Vas kako da impresionirate svoje potencijalne klijente sadržajem koji kreirate:

1. Blog postovi

Blog postovi su osnova Content Marketinga. Postovi su tu da izgradite svest o brendu i steknete kredibilitet u svojoj industriji. Blog je mesto gde se možete postaviti kao autoritet i edukovati svoje potencijalne kupce o proizvodu ili uslugama koje nudite.

Blogovi su zapravo platforma za objavljivanje različitih vrsta sadržaja, na veoma brz način. Svoj blog možete i sami da održavate. Vrlo verovatno možete sami i da napišete postove, ukoliko dobro poznajete industriju kojom se bavite. Ono što vrlo verovatno nećete moći da uradite sami jeste optimizacija sadržaja za pretraživače, koja je ključna za vidljivost. Za to morate angažovati SEO stručnjaka.

WordPress je dom za gotovo 50% sajtova na celom Internet nebu. To je jednostavan i besplatan način da započnete svoj blog, za samo nekoliko minuta. Ukoliko sadržaj koji kreirate bude kvalitetan i optimizovan, publika će ga sama pronaći i prodaja će skočiti.

Što je blog post kompletniji i ažurniji, veća je verovatnoća da ćete dobiti rezultate koje priželjkujete. Prosečan blog post je dugačak oko 1200 reči, ali postovi koji imaju preko 3000 reči (poput ovog našeg) imaju mnogo veću šansu da se dobro rangiraju.

2. Infografici

Neke ideje koje dobijete je rečima teško objasniti i zbog toga blog post ili video klip nisu dobro rešenje. Ako slika govori više od hiljadu reči, onda infografik govori minimalno deset hiljada. Vizuali su nekad ključni u približavanju kompleksne materije publici.

Infografici su kratka forma za prezentaciju ne tako jednostavnih objašnjenja. Nekad je kraća forma adekvatnija od dugačke, pa su ovi tipovi sadržaja često prisutni i u blog postovima, ali i na društvenim mrežama.

3. Video klipovi

Ko ne voli da pogleda video klip, umesto da čita dugačak blog post? U današnje vreme je multitasking izuzetno popularan, pa ljudi biraju da se informišu na različite teme dok rade nešto drugo pored. Recimo, žene često slušaju video klipove, dok obavljaju kućne poslove. Moderne domaćice koriste bežične slušalice i dok usisaju, operu sudove i prostru veš poslušaju podkast na temu koja ih interesuje.

U poslednjih par godina se tip sadržaja na Internetu dosta pokrenuo u smeru video klipova. Prvo je nastupio tekst, pa fotografije, a sad možemo reći da živimo u eri video sadržaja. YouTube je promenio naše živote na bolje. Na samo jedan klik dostupno je video objašnjenje za gotovo svaki problem na koji naiđemo, a o razonodi da ne pričamo.

Video sadržaj je težak za produkciju i svako ko se bavi ovim poslom tvrdi da nije lako. Međutim, rezultati govore u njegovu korist. I to uopšte nije slučajno. Kada se neko pojavi glavom i bradom, potencijalnim klijentima je lako da steknu poverenje i svest o brendu.

Statistika kaže da prosečak čovek potroši bar 100 minuta gledajući video sadržaj, a čak 48% kupaca se odlučuje za kupovinu na osnovu video recenzija. Ovaj vid sadržaja posebno je interesantan starijoj ciljnog grupi, koja je navikla na televiziju i video klipovi su tome izuzetno slični.

4. eBook-ovi (elektronske knjige)

Elektronske knjige su sa pojavom digitalnih čitača doživele ekspanziju. Sigurno ste videli ljude koji nose male uređaje poput tableta, koji služe isključivo za čitanje. eBook-ovi su alternativan način za stvaranje sadržaja na Internetu. Blog post je sve što staje do maksimalno 5000 reči, iako postoje i duži, ali retko ko bi imao strpljenja da sve pročita.

Knjiga je ipak dugačak format i to je tako sa razlogom. eBook-ovi se uglavnom dele kao besplatan sadržaj, u zamenu za broj telefona ili email adresu potencijalnog kupca. Sa tim informacijama se kasnije možete služiti u marketinške svrhe, tako što ćete dostavljati relevantan sadržaj i slati promotivne ponude.

Iako nije lako napisati eBook, za tu uslugu možete angažovati pisca. Nije potrebno da imate više elektronskih knjiga, tako da će ovo biti projekat koji radite samo jednom.

5. Studije slučaja

Studije slučaja su odličan alat da pokažete svojim potencijalnim kupcima kako izgleda biti Vaš klijent. Ovo je odlična prilika da prikažete svoju ekspertizu i objasnite kako Vaše znanje ili umeće može da doprinese drugoj strani.

Tip sadržaja kao što su studije slučaja su sjajan način da se postavite kao eskpert u svojoj industriji i samim tim obezbedite odličnu reputaciju. Studije slučaja su zapravo najbolji komad sadržaja koji možete napisati, a zatim upotrebiti u svoju korist.

6. Liste

Ko ne voli liste? Lake su za čitanje, primamljive i pune korisnih informacija. Ovakav tip sadržaja je privlačan svima, bez obzira na demografiju. Svaki komad sadržaja koji sadrži liste automatski ima bolju prolaznost i samim tim veću vidljivost.

Za razliku od ostalih, kompleksnih vrsta sadržaja, liste se izuzetno lako prave i to možete uraditi potpuno sami. Sedite i na papir napravite koncept. Dobro razmislite i napravite nekoliko listi, koje se odnose na najčešće postavljana pitanja ili neka nerazjašnjena pitanja.

7. Recenzije i utisci

Recenzije i utisci su najjeftiniji način da pokažete potencijalnim klijentima da Vam je stalo do njihovog mišljenja. Davanje glasa svojim klijentima je nešto što će mnogi znati da cene.

Ovaj vid sadržaja možete prikazati i na svom sajtu. mnogi veliki brendovi prezentuju utiske svojih sadašnjih i bivših klijenata, sa ciljem da pridobiju nove. Za kreiranje recenzija i utisaka potrebna je samo dobra volja.

8. Influenser marketing

Korišćenje pomoći influensera je veoma važno za brendove. Ukoliko je Vaš proizvod ili usluga nešto što se “lepo slika”, influenser marketing ovde može biti ključan. Međutim, ovakav tip sadržaja često nije pristupačan malim biznisima. Baš kao i u svakom drugom poslu, postoji mnogo influensera, ali je zapravo samo mali broj njih zaista uticajan.

Na Vama je da procenite kome možete da verujete. Influenserima možete pristupiti posredstvom agencije, ali i privatnim putem. Važno je znati da agencije uzimaju deo novca za svoj angažman, tako da je svakako pametnije i povoljnije kontaktirati influensere privatno.

Studije tvrde da se svaki euro uložen u influenser marketing vraća čak šest puta. Međutim, važnije od svega jeste da verujete pravoj osobi. Često nam se javljaju vlasnici biznisa sa negativnim iskustvima. Budite oprezni, jer je ovde veoma lako “prosuti novac”.

Kada napravite selekciju i odaberete influensera, ili više njih, važno je da pametno isplanirate produkciju i distribuciju promovisanog sadržaja. Agresivne reklame izazivaju kontraefekat kod publike, a viđanje istog proizvoda kod 10 influensera definitivno stvara odbojnost i nepoverenje.

9. Vodiči i kako-da postovi

Vodiči i kako-da (nešto uradite) tip postova su sjajan način da povećate vidljivost svog sajta. Samim tim rašće i poverenje u brend, kao i njegova reputacija na digitalnom nebu.

Ovome u korist govore postovi poput kako da vratim hakovan nalog na Instagramu i 10 načina za besplatno povećanje Instagram pratilaca. Oni i njima slični su među najčitanijima na našem sajtu, i razlog tome je upravo tip posta kom pripadaju.

Ovakvi postovi su brz i jednostavan način da podelite deo znanja o specifičnoj temi, sa svojom publikom. Recimo da ste ekspert za gume. Napravite post kako izabrati najbolju zimsku gumu za svoj auto, vodič za biranje guma i slično. Potencijalni kupci će Vam biti zahvalni i nagradiće Vas poverenjem.

10. Šale

Nemojte svoje prisustvo na Internetu doživljavati previše ozbiljno. Uključite zabavu u svoju Content Marketing strategiju i zabavite svoje pratioce. Ukoliko je određena doza humora u skladu sa Vašim brendom, nemojte je izbegavati. Šale su dobar način da se povežete sa publikom i da izazovete njihove reakcije.

Osim šala, možete napraviti bilo kakav zanimljiv sadržaj, koji će Vaša publika rado deliti. Ukoliko Vam pođe za rukom i napravite nešto vredno deljenja, uživaćete u neverovatnoj količini organskog sadržaja.

I to nije sve…

Sa Vama smo podelili većinu popularnih tipova Content Marketinga, ali želimo da nabrojimo još. Tu su i razni alati, kvizovi, upitnici, priručnici, prezentacije, newsletteri, webinari, uživo uključenja na društvenim mrežama i drugo.

Sad kad znate šta je Content Marketing, iskoristite ga!

Dok ne manjka ideja, biznis može da se reklamira i sa minimalnim budžetom. Kombinujte sve vrste marketinga koje Vam dođu pod ruku, ali na pravi način. Vodite računa da ne preterate i da budete istrajni, čak i kada ne deluje da Vam dobro ide. Ne odbacujte ni tradicionalni marketing, kao i tehnike na duge staze, poput SEO, čiji se učinak vidi tek nakon par godina rada.

Content Marketing se takođe radi na duže staze. To nije nešto u šta uložite malo napora i vrati se višestruko. On zahteva konstantan rad, posvećenost i beskrajnu količinu ideja. Ukoliko istrajete, pozicioniraćete se baš na sam vrh i ubiraćete plodove svog rada godinama. Čak i da je Vaš biznis nešto tradicionalno i na samom zalasku, Content Marketingom ga možete oživeti. Postoji mnogo primera dece, koja su svojim angažovanjem “podigli iz mrtvih” biznise svojih roditelja, koji su bili osuđeni na propast.

Budite u korak s vremenom. Najgora stvar koja može da se desi Vama, kao vlasniku biznisa, jeste da postanete zastareli. U tom slučaju nijedna ideja neće biti dobra i džaba sav trud. Radite na sebi i pratite trendove, čak iako se nekad osećate da se ne uklapate dobro. Ako se negde ne pronalazite, angažujte nekoga kome to odlično ide. Danas je bar lako naći kvalitetne radnike!

0 / 5. Broj glasova 0